Hallitus kertoi keskiviikkoiltana, että sosiaali- ja terveysalan eli sote-järjestöjen avustuksia leikataan tuntuvasti. Sote-järjestöjen avustukset pienenevät ensi vuonna 31 prosenttia. Järjestöiltä leikataan 84 miljoonaa euroa.
Sosten pääsihteeri Vertti Kiukas sanoo, että leikkaukset ovat valtava isku järjestöille. Kiukkaan mukaan leikkaukset vaikeuttavat merkittävästi järjestöjen työtä ja palveluiden tuottamista. Kiukas sanoo, että järjestöjen kuluista suurin osa menee palkkaan ja toimitiloihin. Soste on valtakunnallinen järjestö, johon kuuluu yli 250 sosiaali- ja terveysalan järjestöä.
Sote-järjestöt saivat tänä vuonna avustuksia 274 miljoonaa euroa. Vuonna 2027 avustuksia jaetaan 190 miljoonaa euroa. Hallitus päätti kehysriihessä, että se leikkaa järjestöjen rahoituksesta vielä 50 miljoonaa euroa lisää.
Hallitus kertoi kehysriihen tiedotustilaisuudessa, että se antaa hyvinvointialueille 25 miljoonaa euroa. Hyvinvointialueet voivat jakaa tästä avustuksia järjestöille. Järjestöt voivat jatkossa myös vähentää lahjoitukset jatkossa verotuksessa.
Suomessa on 9 000 sote-järjestöä. Järjestöt tuottavat monipuolisia palveluita.
Suurin osa eduskuntapuolueista pitää järjestöjen leikkauksia liian suurina
Kuusi eduskuntapuoluetta pitää sote-järjestöjen leikkauksia liian suurina. Eduskunnassa on yhdeksän puoluetta.
SDP, vihreät ja vasemmistoliitto ovat sitä mieltä, että järjestöjen leikkaukset ovat liian suuria. Osittain samaa mieltä ovat keskusta, RKP ja kristillisdemokraatit.
Selkeimmin eri mieltä ovat perussuomalaiset. Perussuomalaisten mielestä järjestöistä löytyy lisää leikattavaa.
Kokoomuksen vastausten mukaan järkestöjen leikkaukset eivät ole kohtuuttomia. Kokoomuksen vastausten mukaan Suomen talous on velkaantunut vaikeasti. Tästä syystä myös järjestöjen täytyy tehostaa toimintaansa.
Soste teki kyselyn huhtikuun puolivälissä. Kysely lähetettiin kaikille eduskuntapuolueille.
