Seuraa saimaannorppien ja sääksien elämää suorassa lähetyksessä

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 04.05.2020

Saimaannorppia ja sääksiä voi jälleen seurata suorassa lähetyksessä internetissä. Ympäristöjärjestö WWF:n kamerat seuraavat nyt saimaannorppien ja sääksien kevätpuuhia.

WWF:n Norppalive seuraa saimaannorppien elämää rantakivellä Saimaan rannalla. Saimaannorppia voi nähdä Norppalivessä, koska norpat nousevat toukokuussa järvestä rantakiville. Siellä ne vaihtavat talvikarvansa kesäkarvaan.

Norppaliven kamera on samassa paikassa kuin ennenkin. Saimaannorpat viihtyvät samoissa paikoissa useita vuosia. Siksi kamerassa saattaa näkyä norppa, jonka nimeksi on annettu Pullervo. Pullervo on suomalaisten suosikki, joka on esiintynyt Norppalivessä ennenkin.

Saimaannorpan poikaset syntyvät kevättalvella pesiin, joita norpat tekevät lumihankeen. Viime talvena Saimaalla oli hyvin vähän lunta ja jäätä. Nyt jännitetään, kuinka moni poikanen on selviytynyt, kun lunta on ollut liian vähän.

Näin Norppaliveä kuvailee WWF:n viestinnän asiantuntija Joonas Fritze:

– Norppalive tarjoaa huippuviihdettä, jossa ei tapahdu juuri mitään. Välillä kivellä on norppa, välillä ei. Välillä norppa rapsuttaa itseään, välillä ei.

Poikasia tulossa Sääksilivessä

Mutta Sääksilivessä tapahtuu enemmän. Sääksilive seuraa sääksiperheen elämää niiden pesällä. Myös Sääksiliven kamera on Saimaan rannalla. Sääksi eli kalasääski on iso petolintu.

Luontokuvaaja Juha Taskinen vei kameran sääksen pesälle maaliskuussa. Huhtikuun alussa sääksipariskunta muutti pesään. Sääkset viettävät talven Afrikassa.

Toukokuun alussa pesässä oli jo ainakin kolme munaa. Munat kuoriutuvat toukokuun lopulla.

Jos kaikki sujuu hyvin, sääksien pesällä on toukokuussa koko ajan aikuinen sääksi, joka hautoo munia. Kesäkuussa siellä on poikasia, joita sääksivanhemmat ruokkivat.

Tästä pääset katsomaan Norppaliveä:

https://luontolive.wwf.fi/

Tästä pääset katsomaan Sääksiliveä:

https://luontolive.wwf.fi/kalasaaski/

Lähde: wwf.fi

 

2 kommenttia artikkeliin ”Seuraa saimaannorppien ja sääksien elämää suorassa lähetyksessä”

  1. Saimaan sinetti, renkaisen sinetin He lähtevät rannalta vaihtamalla talvituntonsa kesäksi toukokuussa

    Vastaa
  2. Mielseni on tosi takeää että me tiedemme eläimejen elämää ja miten ne lisääntyvät
    ja sitten miten mien suojelemme niitä

    eläimet ovat osa luontoa niin kun ihmiset

    Lopuksi tämä video näytä paljon uusia tietoja ja asioita meille

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)