Selkokieltä juhlitaan Suomessa ja muualla Euroopassa

Teksti: Asta Pippola
Kuva: Heidi Ahlström
Uutinen julkaistu: 28.05.2021

Kansainvälistä selkokielen päivää vietetään perjantaina 28. toukokuuta. Tarkoitus on kertoa kaikille selkokielestä ja sen merkityksestä.

Selkokieli on hyvää yleiskieltä helpompi kieli, jossa sanat ja lauseet ovat yksinkertaisempia kuin yleiskielessä.

Selkokielen päivää juhlitaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Selkokeskus kannustaa kaikkia nostamaan esiin selkokieltä, selkokielisiä materiaaleja ja selkokielen lukijoita. Kaikki voivat jakaa sosiaalisessa mediassa tietoa selkokielestä tai esimerkiksi kertoa, mihin he tarvitsevat selkokieltä. Päivitykseen voi kirjoittaa aihetunnisteen #SelkokielenPäivä.

Päivän aikana kerrotaan, kuka on Vuoden 2021 selväsanainen. Palkinnon voi saada sellainen henkilö tai taho, joka on tehnyt työtä selkokielen hyväksi.

On tärkeää, että tekstit ovat kaikille ymmärrettäviä, koska jokaisella ihmisellä on oikeus ymmärrettävään tietoon. Liian vaikea kieli estää monia osallistumasta ja toimimasta yhteiskunnassa. Esimerkiksi äänestäminen voi olla vaikeaa, jos ei voi seurata politiikkaa.

Selkokieli auttaa ihmisiä tiedon saamisessa ja lukemisessa. Selkokielen avulla on helpompi hoitaa omia asioita ja osallistua.

Selkokeskuksen verkkosivuille on koottu paljon selkokielisiä materiaaleja.

Jutun kirjoittaja on työkokeilussa Ketju-lehdessä.

Kuuntele juttu

4 kommenttia artikkeliin ”Selkokieltä juhlitaan Suomessa ja muualla Euroopassa”

  1. Kiitos siitä, että voimme lukea selkokielellä joka päivä Selkosanomia ja kuunnella Selkouutisia. Olemme suomen kielen opiskelijoita.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste