Selkokieli on mukana kansalliskielistrategiassa

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 18.02.2022

Suomessa on uusi kansalliskielistrategia. Se on suunnitelma siitä, miten ihmiset saavat palveluita omalla äidinkielellään. Mukana on ensimmäistä kertaa myös selkokieli.

Kansalliskieli on virallinen kieli, jota käytetään esimerkiksi viranomaisten palveluissa. Suomessa on kaksi kansalliskieltä: suomi ja ruotsi. Ihmisillä on oikeus saada palvelua suomeksi ja ruotsiksi esimerkiksi virastoissa ja lääkärissä.

Uuden strategian tarkoituksena on helpottaa molempien kansalliskielten käyttöä Suomessa. Esimerkiksi kieltä pitää uskaltaa puhua, vaikka sitä ei osaa täydellisesti. Myös maahanmuuttajien pitää saada valita kumpaa kansalliskieltä he haluavat oppia.

– Joillekin maahanmuuttajille ruotsin kielen oppiminen voi olla helpompaa kuin suomen kielen oppiminen, Corinna Tammenmaa sanoo. Tammenmaa työskentelee päällikkönä oikeusministeriössä.

Palvelut myös selkokielellä

Myös palvelut muuttuvat Suomessa koko ajan enemmän digitaalisiksi, eli ne ovat yhä useammin vain internetissä. On tärkeää, että myös digitaalinen palvelu tarjotaan suomeksi ja ruotsiksi.

– Myös saavutettavuus on nykyisin erittäin tärkeää, Tammenmaa sanoo.Se tarkoittaa, että palvelun käytön pitää olla helppoa kaikille. Lisäksi tekstiä pitää olla helppo lukea.

– Mielestämme kaikille tarkoitetut palvelut pitää saada suomeksi, ruotsiksi ja selkokielisinä. Tästä syystä myös selkokieli on lisätty kansalliskielistrategiaan, Tammenmaa kertoo.

Myös suomen kieli tarvitsee tukea. Englannin kieltä käytetään koko ajan enemmän. Esimerkiksi suurin osa yliopistojen tutkimuksista tehdään englanniksi. Suomen kieltä käytetään paljon aiempaa vähemmän.

– Suomen kieltä täytyy voida käyttää myös jatkossa kaikilla alueilla Suomessa, Tammenmaa lisää.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste