Seesam-palkinto Tuija Takalalle

Teksti: Ella Airaksinen
Kuva: Ella Airaksinen
Uutinen julkaistu: 04.10.2019

Tuija Takala sai vuoden 2019 selkokirjallisuuden Seesam-palkinnon.

Selkokeskuksen selkokirjaryhmä myönsi Seesam-palkinnon henkilölle, joka on parantanut selkokirjallisuuden asemaa Suomessa. Seesam-palkinnon sai Tuija Takala.

Selkokirjaryhmä antoi palkinnon Takalalle, koska hän on kirjoittanut monia hyviä ja erityylisiä selkokirjoja. Hän on kirjoittanut runoja, novelleja ja nuorille naisille tarkoitettuja kirjoja. Takalan kirjoja ovat esimerkiksi Kierrän vuoden, Hyvä päivä ja Lauralle oikea.

– Aloin kirjoittaa selkokirjoja, koska huomasin, että tarvitaan monipuolisesti erilaisia selkokirjoja. Esimerkiksi runoja ei ole paljon. Halusin näyttää runoillani, että myös runot voivat olla helppoja. Myös viihdyttäviä selkokirjoja tarvittiin lisää, Takala kertoo.

Nyt Takala on muokannut Minna Canthin Hanna-kirjan selkokielelle. Kirja ilmestyy syksyn aikana äänikirjana.

– Minulla on jo paljon ideoita uusista kirjoista. Saa nähdä, mitä ideoista syntyy. Haluaisin kirjoittaa runoja uudesta näkökulmasta. En paljasta kuitenkaan vielä enempää! Takala sanoo salaperäisesti.

Seesam-palkinto myönnettiin ensimmäisen kerran vuonna 1992. Selkokirjaryhmä myöntää palkinnon joka toinen vuosi.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)