Sairaanhoitajat menivät lakkoon

Teksti: Markku Juusola, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 04.04.2022

Sairaanhoitajat aloittivat lakon huhtikuun alussa. Lakossa on mukana 25 000 sairaanhoitajaa. Kiireelliset tapaukset ja vakavat sairaudet hoidetaan lakosta huolimatta.

Sairaanhoitajat menivät lakkoon, koska palkoista ei päästy sopuun työnantajan kanssa. Sairaanhoitajien ammattiliitot vaativat, että sairaanhoitajien palkat nousevat 3,6 prosenttia. Työnantajat eivät suostuneet tähän.

Sairaanhoitajista on pula. Heitä koulutetaan paljon, mutta kaikki eivät pysy työelämässä, koska palkat ovat huonoja. Sairaanhoitajien järjestöt sanovat, että pula hoitajista helpottuu, jos palkkoja nostetaan.

Sairaalat ja terveyskeskukset yrittävät hoitaa kiireelliset tapaukset ja vakavat sairaudet lakon aikana. Joissakin sairaaloissa on esimerkiksi jatkettu syöpien lääkehoitoja, mutta leikkauksia on siirretty.

Sosiaali- ja terveysministeriö seuraa nyt, saavatko kaikki potilaat kiireellistä hoitoa. Ministeriö valmistelee lakia, joka voi määrätä hoitajia töihin. Hoitajia määrätään töihin, jos potilaat ei saa hoitoa, jota he tarvitsevat.

Lakossa on aluksi 25 000 hoitajaa. Lakko laajenee huhtikuun puolivälissä, jos sopua ei synny. Silloin lakossa on 40 000 sairaanhoitajaa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)