Saimaannorpan suojelu on onnistunut

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 23.05.2018

Saimaannorpan kanta kasvaa. Nykyisin on noin 400 saimaannorppaa.

Saimaannorppien määrä jatkaa hidasta kasvua. Uusia kuutteja eli poikasia on syntynyt viime vuosina keskimäärin 80 vuodessa. Kuutit syntyvät talvella.

Uhanalaisen saimaannorpan suojelutyö on onnistunut. Vapaaehtoiset ovat tehneet norpille esimerkiksi keinopesiä.

Saimaannorpan pahimpia uhkia ovat kalastus ja ilmaston lämpeneminen. Norpan pesintä ei onnistu, jos talvella ei ole lunta. Norppa ja sen poikaset ovat avovedessä helppoja kohteita petoeläimille.

Saimaannorppa on harvinainen hyljelaji. Norppa elää ainoastaan Suomessa Saimaan järvialueella. Aikuinen saimaannorppa painaa 70 kiloa.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste