Sähkö on nyt kallista

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet HS, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 13.10.2021

Sähkön hinta on noussut tänä vuonna. Asiantuntijoiden mukaan sähkön hinta voi nousta talvella lisää.

Sähkön hinta vaihtelee nyt paljon enemmän kuin aikaisemmin. Sähkön hinta on myös noussut. Uusien sähkösopimuksien hinta voi olla jopa 45 prosenttia kalliimpi kuin vanhojen.

Sähkön hinnan nousu johtuu siitä, että vesivoimaloiden varastot ovat tyhjentyneet. Fossiiliset eli uusiutumattomat polttoaineet ovat kallistuneet.

Intiassa on erittäin vaikea tilanne

Energiasta on pulaa koko maailmassa. Esimerkiksi Intiaa uhkaa vakava pula sähköstä. Intia on riippuvainen hiilivoimasta. Nyt hiilivoimaloiden varastot ovat melkein tyhjät. Myös Britanniassa on pulaa autojen polttoaineista. Britannian bensa-asemilla on ollut tänä syksynä pitkiä jonoja.

Saksassa sähkön hinta on kallistunut paljon. Saksa on Euroopan suurin maa. Kun sähkön hinta nousee merkittävästi Saksassa, se vaikuttaa kaikkiin muihin maihin, myös Suomeen.

Myös öljyn ja maakaasun hinta on nyt korkeampi kuin moneen vuoteen.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste