Nyt vietetään saamen kielten viikkoa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Kotus, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.10.2021

Tällä viikolla on saamen kielten viikko. Viikkoa vietetään Suomen lisäksi Ruotsissa ja Norjassa. Kaikissa näissä Pohjoismaissa asuu saamelaisia.

Saamelaiset puhuvat saamen kieltä. On olemassa yhdeksän erilaista saamen kieltä. Suomessa puhutaan kolmea saamen kieltä. Suomessa puhutaan inarinsaamea, koltansaamea ja pohjoissaamea.

Saamen kielet ovat Euroopan alkuperäiskieliä. Saamen kieliä puhutaan neljän valtion alueella: Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Venäjällä.

Saamenkielisiä ihmisiä on enää vähän. Noin 2 000 ihmistä puhuu saamea virallisesti äidinkielenään. Saamelaisia on 60 000–100 000. Suomessa asuu 10 000 saamelaista.

Saamen kielillä on ollut Suomessa virallinen asema saamelaisten kotiseutualueella eli Enontekiön, Inarin ja Utsjoen kunnissa sekä Sodankylän pohjoisosassa. Tämä merkitsee sitä, että saamelaisilla on oikeus asioida äidinkielellään virastoissa ja sairaalassa.

Saamen kielten viikolla halutaan tuoda esiin saamen kieliä ja saamelaisia kulttuureita.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste