Saamelaisilla on oikeus kalastaa

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 14.03.2019

Lapin käräjäoikeus päätti, että saamelaisilla on oikeus kalastaa kotiseudullaan ilman kalastuslupaa.

Metsähallitus myy matkailijoille kalastuslupia Lapissa. Myös saamelaisilta vaadittiin kalastuslupa.

Saamelaiset pitivät sitä epäoikeudenmukaisena. Saamelaisten mielestä valtio rajoittaa saamelaisten perinteisiä oikeuksia.

Saamelaiskäräjien jäsen Anne Nuorgam ja neljä muuta saamelaista kalastivat ilman lupaa. He ilmoittautuivat itse poliisille. He halusivat kalastamisesta oikeuden päätöksen.

Käräjäoikeus päätti, että saamelaisilla on oikeus kalastaa oman alueensa joissa ilman kalastuslupaa.

Lähde STT

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste