Koronarokotukset alkavat Suomessa vuodenvaihteen jälkeen. Ensimmäisinä myyntiluvan saavat Pfizer- ja Biontech -lääkeyhtiöiden rokotteet. Ensimmäiseksi rokotteen saavat sairaaloissa ja hoitokodeissa työskentelevät, vanhukset ja riskiryhmiin kuuluvat.
Rokotteen ottaminen on vapaaehtoista. Rokote on maksuton.
Britannia ja USA aloittivat rokotukset ensimmäisinä
Britannia ja Yhdysvallat ovat jo aloittaneet rokotukset. Britannia on tilannut 40 miljoonaa rokoteannosta. Rokotteen saavat ensimmäisinä terveydenhuollon ja hoivakotien työntekijät ja yli 80-vuotiaat. Yhdysvaltojen lääkevirasto antoi jo luvan rokotuksille.
Myös monet muut länsimaat aikovat aloittaa rokotukset jo joulukuun aikana. Euroopan ulkopuolella Kiina ja Venäjä ovat jo aloittaneet rokotukset.
Lähteet Yle, STT
