Rannoilla ja leikkikentillä ei saa tupakoida

Teksti: Betty Marschan, lähteet Yle, HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 09.05.2022

Uusi tupakkalaki kieltää tupakoinnin rannoilla ja leikkikentillä. Laki tuli voimaan toukokuun alussa.

Uusi tupakkalaki tuli voimaan toukokuun alussa. Laki kieltää tupakoinnin leikkikentillä. Kesällä ei saa tupakoida myöskään yleisillä uimarannoilla. Uimarannoilla ei saa tupakoida toukokuun alun ja syyskuun lopun välisenä aikana.

Tupakkalaki suojelee lapsia. Tupakointikiellon on tarkoitus suojella lapsia tupakansavulta. Tupakointikielto vähentää myös ympäristölle aiheutuvia haittoja.

Uusi tupakkalaki kieltää tuotteet, joiden avulla voidaan muuttaa savukkeiden makua. Niin sanotut makukortit antavat savukkeille esimerkiksi mentolin tai erilaisten marjojen maun. Makukortti laitetaan tupakka-askiin. Tupakka-askissa kortti maustaa sen sisällä olevat savukkeet.

Makukortit nousivat suosioon, kun mentolsavukkeet kiellettiin pari vuotta sitten. Kaupat saavat myydä makukortit loppuun varstoistaan vuoden 2023 loppuun mennessä.

Uusi tupakkalaki kieltää myös tupakka-askien logon eli tunnuksen. Tällä halutaan vähentää tupakan houkuttelevuutta. Uuden lain tarkoitus on saada ihmiset lopettamaan tupakointi.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste