Kaikki eduskunnan puolueet tapasivat tammikuun puolivälissä. Puolueet keskustelivat siitä, mitä ne voivat tehdä seksuaalirikosten estämiseksi.
Tapaaminen pidettiin, koska Oulussa paljastui, että poliisi epäilee useita ulkomaalaistaustaisia miehiä seksuaalirikoksista. Epäiltyjen rikosten kohteena ovat lapset.
Ennaltaehkäisyä ja kovia rangaistuksia
Puolueet kiirehtivät rikoslain muutosta. Rangaistukset kovenevat, jos seksuaalirikos kohde on lapsi. Puolueet ehdottavat myös, että poliisi saa helpommin käyttää ihmisten henkilötietoja rikosten ehkäisyssä. Puolueiden kolmas ehdotus kohdistuu ulkomaalaistaustaisiin ihmisiin. Puolueet esittävät, että Suomen kansalaisuuden voi menettää seksuaalirikoksen vuoksi.
Myöhemmin hallitus päätti keinoista, joilla seksuaalirikoksia ehkäistään. Asiaa käsitellään enemmän kouluissa, sosiaalityössä ja nuorisotyössä. Poliisien määrä kasvaa varsinkin internetissä. Hallitus tehostaa turvapaikan-hakijoiden palautuksia. Esimerkiksi Irak ei ota takaisin ihmisiä, jotka eivät saa turvapaikkaa Suomesta.
Lähde Yle
