Pyöräilijöiden turvallisuus nousi puheenaiheeksi

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.08.2015

Polkupyöräilijä ja auto törmäsivät kolarissa Helsingissä viime keskiviikkona. Pyöräilijä kuoli seuraavana päivänä sairaalassa. Onnettomuuden jälkeen käynnistyi vilkas keskustelu pyöräilyn ja koko liikenteen turvallisuudesta.

Auto ja pyöräilijä törmäsivät keskiviikkona Helsingin Töölössä. Pyöräilijä lensi katuun ja kuoli torstaina sairaalassa. Monien silminnnäkijöiden mukaan autoilija ajoi tahallaan pyöräilijän päälle.

Poliisi pidätti myöhemmin autoilijan. Käräjäoikeus vangitsi miehen, jota epäillään nyt yliajosta.

Helsingissä, Turussa ja Kuopiossa järjestettiin sunnuntaina polkupyöräkulkueita turvallisen liikenteen puolesta. Turussa kulkueen järjesti Turun polkupyöräilijät ry.

– Emme halua lisää liikenneraivon uhreja. Haluamme liikenneympäristön, jossa kaikilla on turvallista liikkua. Heikomman ei tarvitse pelätä henkensä puolesta, yhdistyksestä todettiin. Liikenneraivolla tarkoitetaan sitä, että joku liikenteessä raivostuu toiselle tiellä liikkujalle.

Helsingissä kulkueeseen osallistui 850 pyöräilijää. Muistoajo sai ikävän käänteen, kun linja-auto törmäsi kulkueeseen Mannerheimintiellä. Bussinkuljettaja ja osa pyöräilijöistä menettivät malttinsa. Poliisin mukaan bussinkuljettaja heitti yhden polkupyörän toisen linja-auton alle. Yksi pyöräilijä vei linja-autosta virta-avaimet.

Lähteet: STT, Yle

4 kommenttia artikkeliin ”Pyöräilijöiden turvallisuus nousi puheenaiheeksi”

  1. ikävä uutinen mutta se on todella väärin että auto törmää pyöräiliään tahalleen vaikka pyäräiliä olisi tehnyt pahaa hänelleen mutta turvallisuus on todella tärkeä.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)