Pyhäjoelle ei tule venäläistä ydinvoimalaa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 05.05.2022

Energiayhtiö Fennovoima purki sopimuksensa venäläisen Rosatomin kanssa. Rosatomin oli tarkoitus toimittaa ydinreaktori Pyhäjoelle.

Fennovoima ilmoitti sopimuksen purkamisesta tämän viikon alussa. Fennovoima perustelee sopimuksen purkamista sillä, että Rosatom ei pysty toteuttamaan ydinvoimalahanketta. Venäjän aloittama sota Ukrainassa on pahentanut riskejä, jotka liittyvät venäläisen ydinvoimalan rakentamiseen Suomeen.

Sopimuksen purkaminen tarkoittaa sitä, että ydinvoimalan rakennustyöt loppuvat Pyhäjoella. Rosatom omistaa kolmanneksen Fennovoimasta. Rosatomin mukaan se on erittäin pettynyt siihen, että Fennovoima purki sopimuksen.

Pyhäjoen elinkeinojohtaja Helena Illikainen toivoo, että ydinvoimalan rakennustyöt jatkuvat tulevaisuudessa. Hanhikiven ydinvoimala ja sen rakennustyöt työllistävät satoja ihmisiä Pyhäjoella.

Fennovoiman hallituksen puheenjohtajan Esa Härmälä sanoo, että Hanhikiven ydinvoimalan tulevaisuus on auki. Jos Hankiven ydinvoimalan reaktorille löytyy uusi toimittaja muualta maailmasta, rakentaminen saattaa jatkua.

Rosatomin oli tarkoitus toimittaa ydinreaktori Hanhikiven ydinvoimalaan. Hanhikiven ydinvoimala sijaitsee Pyhäjoella. Hanhikivi olisi Suomen kolmas ydinvoimalaitos. Suomen muut ydinvoimalat ovat Loviisassa ja Olkiluodossa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste