Purje auttaa ruotsinlaivaa

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Bo Strandén
Uutinen julkaistu: 25.04.2018

Matkustajalaiva Viking Grace kulkee nyt osittain tuulen voimalla.

Viking Grace kulkee Turun ja Tukholman välillä. Laivassa on roottoripurje, joka on 24 metriä korkea. Purje vie laivaa eteenpäin.

Viking Grace on maailman ensimmäinen matkustajalaiva, joka käyttää tuulivoimaa roottoripurjeen avulla. Purje vähentää laivan polttoaineen kustannuksia. Samalla päästöt vähenevät, ja laiva on ympäristölle ystävällisempi. Viking Gracen moottorit käyttävät nesteytettyä maakaasua.

Suomalainen yritys Norsepower on kehittänyt roottoripurjeen. Yhtiö uskoo vahvasti tuotteeseen. Roottoripurje voi auttaa, kun kehitetään ympäristölle ystävällisiä laivoja.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste