Postinjakelu muuttuu

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 23.11.2016

Posti jaetaan kaupungeissa tulevaisuudessa nykyistä harvemmin.

Tämä ehdotus on uuden postilain luonnoksessa. Sitä käsitellään parhaillaan eduskunnassa.

Postinjakelu luultavasti muuttuu tulevaisuudessa. Tavallisten kirjeiden määrä on vähentynyt. Siksi Postin on vaikea saada liiketoimintaa kannattavaksi. Se haluaa vähentää jakelua ja säästää rahaa.

Yksi mahdollisuus on, että Posti jakaa kirjeitä kaupungeissa vain kolmena päivänä viikossa. Kaupunkilaiset saisivat sanomalehdet joka päivä, koska kaupungeissa lehdet jaetaan erikseen. Maaseudulla posti jaettaisiin viitenä päivänä viikossa, koska lehdet jaetaan kirjeiden mukana. Myös maaseudun ihmisten pitää saada sanomalehtiä joka arkipäivä.

Suunnitelman mukaan uusi postilaki tulee voimaan ensi keväänä.

Sähköisiä kirjeitä Tulevaisuudessa viranomaisten kirjeet lähetetään suomalaisille sähköisesti. Jokainen suomalainen saa oman Suomi.fi-postilaatikon.Kaikki viranomaisten kirjeet tulevat tulevaisuudessa sinne. Viranomaisia ovat esimerkiksi verotoimistot ja Kela.

Viranomaiset eivät käytä sähköpostia, koska se ei ole turvallista. Suomi.fi-postilaatikkoon pääsee, kun henkilöllisyys on varmistettu pankkitunnuksilla tai muuten. Suunnitelman mukaan järjestelmä otetaan käyttöön vuonna 2018. Viranomaiset lähettävät yhä tavallisia kirjeitä niille, jotka eivät voi käyttää tietokonetta.

Lähteet HS, MTV, STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)