Neljä työehtosopimusten asiantuntijaa esitti sunnuntaina ratkaisua Postin työkiistan. Ratkaisu kelpasi Postin työntekijöille ja Postille. Mutta työnantajien Medialiitto hylkäsi sen.
Sen jälkeen ammattiliitto PAU ilmoitti, että Postin lakko jatkuu jouluun asti. Monet muut ammattiliitot järjestivät maanantaina lakkoja, joilla ne tukevat Postin työntekijöitä. Linja-autonkuljettajat ovat lakossa. Myös monet lentokenttien työntekijät ovat lakossa. Lakot häiritsevät bussi- ja lentoliikennettä.
Kiista Postin pakettilajittelijoiden palkoista on hyvin sekava. Posti haluaa vaihtaa 700 pakettilajittelijan työehtosopimusta. Työntekijöiden mielestä vaihto laskee 700 työntekijän palkkoja selvästi.
Tätä kutsutaan usein työehtoshoppailuksi. Se tarkoittaa, että työnantaja siirtää työntekijöitä halvemman työehtosopimuksen piiriin. Silloin työntekijöiden palkat ja edut heikkenevät. Toisaalta yritys menestyy paremmin, koska palkkoihin menee vähemmän rahaa.
Lähteet: Yle, STT
