Michela Söderstömin mukaan poliisi näkee paljon ikäviä asioita, mutta pystyy myös auttamaan ihmisiä.
Mitä työhösi poliisina kuuluu?
– Työskentelen nykyään Helsingin poliisilaitoksen hälytys- ja valvontayksikössä. Lähden työparini kanssa paikalle, kun jossakin päin kaupunkia tarvitaan poliisia.
Mitä teit viime työvuorosi aikana?
– Tulin juuri yövuorosta. Sen aikana oli liikenneonnettomuus, jossa oli mukana rattijuoppo. Sitten menimme paikalle, kun kaupan vartijat olivat ottaneet kiinni myymälävarkaan. Varkaan taskuista oli löytynyt puukko ja huumausaineita. Yön aikana oli myös yksi ryöstöyritys.
Tapaat työssä paljon nuoria. Miten nuorilla menee?
– Suurimmalla osalla nuorista menee varmasti tosi hyvin. Poliisi tapaa työssään kuitenkin niitä nuoria, joilla on ongelmia. On yhä enemmän nuoria, jotka voivat huonosti. Väkivalta ja ryöstöt, joita nuoret ovat tehneet, ovat lisääntyneet. Väkivalta on raaempaa kuin ennen. Monilla on mukanaan teräaseita. Myös sosiaaliseen mediaan liittyy ikäviä asioita. Somea voidaan käyttää esimerkiksi kiusaamiseen. Myös väkivaltaa voidaan kuvata.
Onko Suomessa katujengejä?
– Suomessa on katujengejä, jotka ovat tosin aika löyhiä ryhmiä. Niissä on yleensä aikuisia miehiä, mutta myös nuoria.
– Olen huomannut, että jotkut nuoret ihailevat rikollista elämäntapaa. He haluavat saada millä tahansa keinolla itselleen rahaa, luksusta ja hienoja vaatteita. Nuoret eivät esimerkiksi ymmärrä, kuinka raskasta rikollinen elämä on. Jos on rikollisjengissä tai sotkeutunut huumekauppaan, joutuu koko ajan pelkäämään muiden rikollisryhmien jäseniä.
Julkisuudessa puhutaan myös maahan muuttaneista nuorista, jotka tekevät rikoksia. Oletko tavannut heitä?
– Nuorten joukossa on myös eri-ikäisiä maahanmuuttajia. Olen tavannut esimerkiksi maahanmuuttaneita nuoria, jotka kokevat, että heillä ei ole mahdollisuuksia elämässä. Usein heistä tuntuu, että he eivät kuulu täysin Suomeen. Voi myös olla, että kotona vanhemmat elävät heidän vanhan kotimaansa tapojen mukaan.
– On tärkeää, että nuoret ymmärtävät, että heillä on paljon mahdollisuuksia. Koulutuksen avulla voi päästä mihin tahansa ammattiin. Myös hyvä harrastus voi avata aivan uudenlaisen maailman.
Mitä nuoren pitää tehdä, jos joutuu kiusaamisen uhriksi?
– Nuoren kannattaa kertoa asiasta heti aikuiselle, vaikka vanhemmille tai opettajalle. Kiusaaminen voi olla joskus myös niin vakavaa, että se määritellään rikokseksi. Silloin poliisin pitää heti puuttua asiaan.
– On myös tärkeää, että jokainen, joka näkee kiusaamista, puuttuu siihen. Jos ei uskalla itse sanoa mitään kiusaajille, kannattaa sanoa asiasta aikuisille.
Olet paljon Instagramissa nimellä konstaapeli Söderström. Miksi käytät somea työssäsi?
– Tein aikaisemmin ennalta estävää poliisityötä. Sen tarkoitus on estää sitä, että nuoret joutuvat ongelmiin. Oli tärkeää olla somessa, koska nuoretkin ovat siellä. Olen sen jälkeen jatkanut somen käyttämistä. Olen huomannut, että se on työssäni hyödyllinen apuväline. Saan somessa viestejä, joissa kerrotaan esimerkiksi tapahtuneesta rikoksesta. Kerron somessa myös poliisin työstä.
Olet kirjoittanut kirjan nimeltä Halipoliisin reality check eli halipolisiin todellisuuden tarkistus. Mistä kirjan nimi tulee?
– Kerron kirjassa ennalta ehkäisevästä poliisityöstä. Tapasin silloin helsinkiläisiä nuoria iltaisin esimerkiksi rautatieasemalla, Itäkeskuksessa ja muissa ostoskeskuksissa. Yhtenä ideana oli tutustua nuoriin ja kuunnella heidän huoliaan. Joku keksi varmaan sen takia minulle Halipoliisi-nimen.
Mikä poliisin työssä on parasta?
– Teen työtä, millä on merkitystä. Tuntuu hyvältä, kun voin auttaa ihmisiä. On myös tärkeää, että rikolliset saadaan kiinni.
– Aivan erityisen hienolta tuntuu se, jos yksikin nuori jättää rikokset tai ei ala lainkaan tekemään rikoksia. Työni on myös yhteistyötä. Nuoria auttavat monet ihmiset yhdessä. Apua antavat myös esimerkiksi sosiaalityöntekijät ja opettajat.
Miten sinusta tuli poliisi?
– Minulle oli jo pikkutyttönä selvää, että minusta tulee isona poliisi. Leikimme siskoni kanssa usein salapoliiseja ja poliiseja ja rosvoja. Opiskelin ensin kaupallista alaa, mutta onneksi ymmärsin, että minun kannattaa toteuttaa alkuperäinen haaveeni. Hain poliisikouluun ja pääsin opiskelemaan sinne. Nyt olen työskennellyt poliisina jo kahdeksan vuotta
Kuka?
Nimi: Michela Söderström
Ikä: 33
Asuinpaikka: Vantaa
Perhe: aviopuoliso ja kaksi koiraa.
Harrastukset: urheilu. Liikkuminen metsässä koirien kanssa. Valokuvaus.
Lempiruoka: aamupuuro.
Tärkeintä elämässä: se, että osaa olla onnellinen ja arvostaa pieniä arkisia asioita.

Poliisin työ on todella tärkeää.
On hyvä, että poliisi auttaa nuoria. Michela tekee hyvää työtä.
On hienoa, että Michela toteutti unelmansa.
Arvostan poliisin työtä.