Poliisi etsi todisteita saaristossa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 26.09.2018

Poliisi teki viikonvaihteessa useita kotietsintöjä Turun saaristossa.

Poliisi tutkii yritystä, jota epäillään useista talousrikoksista. Kotietsintöihin osallistui peräti sata henkilöä, jotka olivat poliiseja ja rajavartioston työntekijöitä. Kotietsinnöissä käytettiin poliisiautoja ja veneitä. Kotietsintöjen laajuus herätti ihmetystä.

Kotietsinnät tehtiin yritykseen, jolla on useita rakennuksia eri puolilla Lounais-Suomea ja Turun saaristossa. Sen takia etsintä oli laaja. Poliisi ei kertonut epäillyn yrityksen nimeä, mutta toimittajat päättelivät, että kyseessä on Airiston Helmi.

Epäilyjä talousrikoksista

Yritys on ostanut maata ja veneitä sekä rakentanut taloja eri puolille Turun saaristoa. Ihan tarkkaan ei tiedetä, mitä yritys tekee. Poliisi epäilee, että yritystä käytetään muiden muassa rahanpesuun. Se tarkoittaa, että yritykseen sijoitetaan rahaa, joka on hankittu laittomasti. Rahan alkuperä katoaa, kun raha lähtee yrityksestä.

Airiston Helmen taustalla on ainakin venäläisiä omistajia. Poliisi pidätti kotietsinnöissä yhden virolaisen ja yhden venäläisen henkilön.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste