Pienet perheet yleistyvät

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Shutterstock
Uutinen julkaistu: 01.12.2015

Suomalaiset eivät halua enää monta lasta. Syitä on monia, esimerkiksi työ ja raha.

Suomalaiset haluavat entistä vähemmän lapsia. Lapset hankitaan myös aikaisempaa myöhemmällä iällä. Yksilapsisten perheiden määrä kasvaa koko ajan. Myös lapsettomuus on osalle ihmisistä ihanne.

Syntyvyys on laskenut Suomessa jo viisi vuotta.

– Ilmapiiri on muuttunut viime vuosina. Moni kokee, että lapsen saaminen on riski opiskelujen etenemiselle tai työssä menestymisen kannalta. Monilapsisilla perheillä on toimeentulovaikeuksia, Väestöliiton Anneli Miettinen sanoo.

Nainen synnyttää Suomessa nykyisin keskimäärin 1,65 lasta.  Monen ihanteena on kaksi lasta. Entistä harvempi suomalainen haaveilee suuresta perheestä.

Yhä useampi siirtää lasten- hankintaa. Lapsia ei enää haluta kovin nuorena. Syynä saattaa olla sopivan kumppanin puute tai nuorten aikuisten tarve elää pitkää nuoruutta.

Myös työmarkkinoiden epävarmuus voi selittää asiaa. Suomalaiset pitävät lapsiperheiden yhteiskunnallisia etuja ja taloudellista tukea melko huonoina.

– Lasten kanssa ovat heikoimmassa asemassa vähiten koulutetut ihmiset, pienituloiset ja työttömät. Korkeasti koulutetut henkilöt taas pelkäävät sitä, voiko työn ja lapset sovittaa yhteen. Joustava työaika ja osittainen perhevapaa voisivat olla ratkaisuja tähän.

Lähde: Väestöliitto

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)