Perheenyhdistäminen vaikeutuu

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.05.2016

Hallitus aikoo tiukentaa pakolaisten perheen- yhdistämisen ehtoja.

Lakiesityksen mukaan pakolaisen pitää ansaita Suomessa vähintään 2 600 euroa kuukaudessa, jotta hän voi tuoda Suomeen esimerkiksi puolison ja kaksi lasta.

Hallitus haluaa tiukentaa perheenyhdistämisen ehtoja, koska se haluaa vähentää pakolaisten tuloa Suomeen. Hallitus toivoo, että pakolaiset eivät pidä Suomea houkuttelevana maana. Hallitus pelkää myös, että perheenyhdistämiset lisääntyvät valtavasti tänä ja ensi vuonna, jos lakia ei kiristetä.

Monet järjestöt ja tutkijat arvostelevat perheenyhdistämisen tiukennuksia. 2 600 euron tulorajaa pidetään kohtuuttomana. Pienipalkkaiset työntekijät eivät yllä siihen. Myös kotoutuminen vaikeutuu. Pakolaisen on vaikea keskittyä työn hakemiseen ja kieliopintoihin, jos perheen kohtalo kriisialueella huolestuttaa.

Lähteet Suomen Pakolaisapu, Yle, Suomenmaa

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste