Pekka Haavistosta kehitysministeri

Teksti: Petri Kiuttu, lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 22.10.2013

Pekka Haavisto on uusi kehitysministeri. Presidentti Sauli Niinistö nimitti Haaviston ministeriksi viime torstaina.

55-vuotias Haavisto kuuluu kokeneiden poliitikkojen joukkoon. Haavistolla on kokemusta erityisesti YK:n kansainvälisistä tehtävistä. Hän on toiminut rauhan- sovittelijana esimerkiksi Balkanilla, Palestiinassa, Afganistanissa ja ulkoministeriön erityisedustajana Sudanissa ja Somaliassa. Haavisto tuli toiseksi presidentinvaalissa vuonna 2012. Haaviston vahvuuksina pidetään erityisesti neuvottelutaitoa ja kykyä kohdata ihmisiä.

Haavisto korostaa olevansa tiukka ministeri. Hän sanoo, että hän arvostaa Greenpeacen ja muiden ympäristöjärjestöjen työtä. Haavisto ei kuitenkaan hyväksy toimintaa, joka rikkoo lakia.

– Mielestäni ympäristöjärjestöjen ei pidä suosia toimintaa, joka rikkoo lakia. Järjestöjä on monenlaisia. Olen toiminut viimeksi WWF:n hallinto- neuvoston puheenjohtajana, Haavisto sanoo.

Haaviston edeltäjä, Heidi Hautala, joutui eroamaan juuri Greenpeaceen liittyvän tapauksen takia.

Haaviston työhön kuuluu kehitysyhteistyö. Sen lisäksi hän vastaa valtion omistajaohjauksesta eli valvoo valtioyhtiöiden johdon toimintaa.

– Jatkan Hautalan linjalla. Tärkeimpiä asioita ovat ihmisoikeudet, ympäristö ja naisten oikeudet. Tarkka taloudellinen seuranta on kaikkien etu. Pitää saada tuloksia ja miettiä, mihin rahat käytetään.

Vihreiden eduskuntaryhmän uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Outi Alanko-Kahiluoto.

Kuuntele juttu

Yksi kommentti artikkeliin ”Pekka Haavistosta kehitysministeri”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste