Parempi koronatilanne, vähemmän rajoituksia

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 24.06.2020

Koronavirus leviää Suomessa koko ajan hitaammin. Suomalaisten elämää ei enää rajoiteta yhtä paljon kuin aiemmin keväällä.

Suomen hallitus piti tiedotustilaisuuden tiistai-iltana. Ministerit kertoivat, että koronavirus leviää hitaammin Suomessa. Siksi monia rajoituksia poistetaan.

Enää ei ole voimassa erityisiä rajoituksia ihmisille, jotka ovat yli 70 vuotta. Aiemmin hallitus suositteli, että yli 70-vuotiaiden ei pitäisi tavata muita ihmisiä.

Monet vanhukset ovat olleet surullisia, koska he eivät ole saaneet tavata lapsiaan ja lapsenlapsiaan. Nyt vanhukset saavat tavata heitä. Hallitus ei kuitenkaan antanut ohjeita siitä, saako halata.

– Suosittelemme edelleen, että ihmiset pitävät etäisyyttä muihin ihmisiin. Saman perheen jäsenten täytyy päättää itse, miten he toimivat. Emme anna suosituksia halaamisesta, sanoo perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru.

Etätyön tekeminen loppuu

Hallitus poistaa myös suosituksen siitä, että ihmisten täytyy tehdä etätöitä kotona. Elokuun alusta alkaen suomalaiset voivat taas tehdä töitä työpaikoillaan.

– Seuraamme tilannetta koko ajan. Jos koronavirus alkaa taas levitä nopeammin, voimme muuttaa suosituksia, sanoo sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen.

Matkustajia lentokentällä
Heinäkuun puolessa välissä ihmiset saavat taas matkustaa. Kuva on otettu Palma de Mallorcan lentokentällä Espanjassa.

Matkoja moniin maihin

Heinäkuusta alkaen on mahdollista matkustaa moniin maihin. Jo ennen juhannusta suomalaiset saivat matkustaa Viroon, Latviaan, Liettuaan, Tanskaan, Norjaan ja Islantiin. Näistä maista sai matkustaa myös Suomeen.

Nyt hallitus kertoi, että ihmiset voivat matkustaa myös moniin muihin Euroopan maihin. Pian voi matkustaa maihin, joissa koronatilanne on yhtä hyvä tai parempi kuin Suomessa.

13. heinäkuuta alkaen suomalaiset saavat todennäköisesti matkustaa Kreikkaan, Italiaan, Liechtensteiniin, Sveitsiin, Slovakiaan, Sloveniaan, Saksaan, Unkariin, Itävaltaan, Kyprokselle, Irlantiin ja Kroatiaan. Näistä maista saa matkustaa myös Suomeen.

Silti Ruotsin raja on edelleen kiinni. Ruotsissa monet sairastavat edelleen koronavirustautia, joten Suomi haluaa rajoittaa matkoja Suomen ja Ruotsin välillä. Suomen ja Ruotsin rajan saa ylittää vain ihminen, jolla on hyvä syy matkalle.

Lähde: HBL

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)