Pandat tulevat Ähtäriin

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 20.04.2017

Pandojen tulo Ähtärin eläinpuistoon on varmistunut. Kiinan presidentti Xi Jinping varmisti Suomen vierailullaan huhtikuun alkupuolella, että Suomeen tulee kaksi pandakarhua tänä vuonna.

Pandapariskunta asettuu asumaan Ähtärin eläinpuistoon. Ähtäriin valmistuu pandoille talo. Pandoja odotetaan Ähtäriin joulukuussa.

Kiina valtio antaa pandat vuokralle Suomeen. Suomi maksaa pandoista vuokraa. Ähtärin eläinpuisto maksaa isopandoista Kiinalle yhteensä 14 miljoonaa euroa. Kiinalaiset toivovat, että pandat lisääntyvät Suomessa.

Pandojen pääravinto on bambu. Aikuinen isopanda syö bambua 12 kiloa päivässä. Ähtäriin bambua aiotaan kuljettaa Euroopasta.

Maailmassa elää vapaana 1 600 jättiläispandaa. Eläintarhoissa elää 400 pandaa. Suurin osa niistä kiinalaisissa eläintarhoissa. Panda elää luonnonvaraisena ainoastaan Kiinassa Sichuanin maakunnan vuoristoseuduilla. Vuoriston ilmasto muistuttaa Suomen ilmastoa. Myös sinne tulee talvi ja lumi peittää maan.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste