Pandat kotiutuivat Ähtäriin

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Snowpanda Resort Ähtäri Zoo
Uutinen julkaistu: 23.01.2018

Suomen ensimmäiset pandat, Lumi ja Pyry, ovat asettuneet asumaan Ähtärin eläinpuistoon.

Suomen ensimmäiset pandakarhut saapuivat Ähtärin eläinpuistoon viime viikon torstaina. Hua Bao eli suomalaisittain Pyry ja Jin Bao Bao eli Lumi lensivät Suomeen kuljetuskoneella Kiinasta. Pandat olivat lentomatkan ajan häkeissä.

Pandojen matka sujui hyvin ja rauhallisesti Pandat söivät matkalla bambua, porkkanaa ja omenaa. Pandat myös nukkuivat. Matkalla oli mukana myös eläinlääkäreitä ja hoitajia. Pitkä matka väsytti pandat, joten ne nukkuivat viikonloppuna paljon.

Seuraavan kuukauden ajan pandat totuttelevat asumaan Ähtärin pandatalossa. Pandatalon rakentaminen maksoi kahdeksan miljoonaa euroa. Pandat joutuvat olemaan seuraavan kuukauden ajan karenteenissa eli pakkoeristyksessä. Näin ehkäistään mahdollisten tautien leviäminen ja tarttuminen.

(Kuvatekstit korjattu 26.1.2018.)

Poikapanda Hua Bao eli suomalaisittain Pyry kuvattiin Kiinassa ennen Suomeen saapumista.

 

Kuuntele juttu

6 kommenttia artikkeliin ”Pandat kotiutuivat Ähtäriin”

  1. Kyllä mutta se on ihan kalis.mutta ehkä suomalaiset saivat lapsia tätä pandassa.ja suomalaiset myytyivat rutsissa ja joku toiseen maa.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste