Palvelumeroon soitto voi olla kallista

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 20.05.2015

Monella on operaattorin kanssa sopimus, jossa puhelusta veloitetaan tasasumma. Joskus lasku voikin olla yllättävän suuri.

Monilla puhelinoperaattoreilla on nykyisin käytössä kuukausihinta. Silloin puhelimen käytöstä veloitetaan kuukausittain esimerkiksi 15 tai 20 euroa. Puhelimella voi soittaa, viestittää ja käyttää nettiä kuukausimaksuun sisältyvän ajan mukaan.

Joskus puhelinlasku voi kuitenkin olla yllätys. Syynä voivat olla maksulliset yritysnumerot. Monet yritykset veloittavat ylimääräisen taksan siitä, että heidän palvelunumeroonsa soitetaan. Yritysnumerot alkavat numeroilla 010, 020 ja 0600.

Jos tilaat lippuja lippukaupoista, saattaa yritys veloittaa soitostasi jopa kaksi euroa minuutilta. Taksin tilaaminen Helsingin seudulla maksaa pari euroa. Laivamatkan ostaminen puhelimella maksaa lähemmäs kaksi euroa puhelulta. Internetissä näitä kuluja ei useimmiten peritä.

Yritykset kertovat joskus, kuinka paljon yritysnumeroon soittaminen maksaa. Näin ei kuitenkaan ole läheskään aina.

Viranomaisten palvelunumerot eivät sen sijaan saa olla maksullisia. Matkapuhelimen käytöstä saatetaan toisinaan periä pieni lisämaksu. Se ei sisälly yleensä kuukausimaksuihin, joita puhelinoperaattorit tarjoavat asiakkaille.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)