Paljon puhetta Natosta

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.02.2022

Suomessa keskustellaan Natosta. Nato on puolustusliitto, johon kuuluu 30 maata.

Yhdysvallat eli USA johtaa Natoa. Suurin osa Naton jäsenistä on kuitenkin Euroopasta.

Venäjä sanoo, että Naton ei pidä ottaa uusia jäseniä. Venäjä ei halua, että sen läheiset naapurimaat liittyvät Naton jäseniksi. Nato uhkaa Venäjän mielestä sen turvallisuutta.

Suomella on niin sanottu Nato-optio eli vaihtoehto. Suomi voi hakea Naton jäsenyyttä, jos Suomi haluaa tehdä niin.

Presidentti Sauli Niinistö mukaan Suomella on oikeus hakea Naton jäsenyyttä. Jäsenyyden hakeminen on Niinistön mukaan Suomen oma asia.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste