Pakolaislapsia tulee Kreikasta Suomeen

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 21.07.2020

Suomeen tulee tänä kesänä pakolaislapsia Kreikasta. Ensimmäiset lapset saapuivat kesäkuussa ja lisää tulee heinäkuussa.

Suomi ottaa vastaan 25 pakolaislasta kesäkuussa ja saman verran heinäkuussa. Lapset tulevat Kreikan pakolaisleireiltä. Monet lapset ovat orpoja, eli heillä ei ole vanhempia.

Jokaiselle lapselle tehdään terveystarkastus ja koronatesti. He ovat kaksi viikkoa karanteenissa.

Suomi ottaa tänä vuonna vastaan 175 turvapaikanhakijaa Välimeren pakolaisleireiltä. Kreikan leirien lisäksi ihmisiä voidaan tuoda Kyproksen, Maltan ja Italian pakolaisleireiltä

Etusijalla ovat orvot lapset ja yksinhuoltajat lastensa kanssa. Lapset ovat lähtöisin Syyriasta ja Afganistanista. Näissä maissa ei ole turvallista asua.

Kreikan pakolaisleirit ovat täynnä. Kreikassa oli viime vuoden lopussa 5 300 yksin matkustavaa alaikäistä turvapaikanhakijaa.

Lähteet STT, HS, Yle

Yksi kommentti artikkeliin ”Pakolaislapsia tulee Kreikasta Suomeen”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)