Oulun insestitapaus järkytti

Teksti: Tuija Hannula
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 09.11.2016

Isä sai kahdeksan vuoden vankeustuomion, koska hän käytti tytärtään seksuaalisesti hyväksi.

Oulun käräjäoikeus tuomitsi ulkomaalaistaustaiselle miehelle kahdeksan vuotta vankeutta sekä vahingonkorvauksia.

Teot tapahtuivat Oulussa vuosina 1999–2008. Tytär oli 9-vuotias, kun hyväksikäyttö alkoi. Tyttärelle tehtiin useita abortteja, ja hän synnytti omalle isälleen lapsen. Isä myönsi oikeudessa pääosin teot.

Tapauksen yhteydessä on ihmetelty, miksi koulu, terveydenhuolto tai lastensuojelu eivät huomanneet mitään.

− Tieto ei ole ehkä kulkenut siksi, että viranomaisen täytyy pitää monia asioita salassa, rikosoikeuden professori Terttu Utriainen sanoo.

Perhe usein myös peittelee insestitapauksia. Tämän tapauksen uhri halusi, että oikeudenkäynti on avoin. Hän halusi auttaa muita, jotka ovat samassa tilanteessa.

Lähteet Yle, HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)