Opetusministeri esitteli ohjelman kiusaamista vastaan

Teksti: Betty Marschan
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 10.02.2021

Opetusministeri Jussi Saramo esitteli tammikuussa ohjelman, jonka avulla yritetään lopettaa kiusaaminen.

Opetus- ja kulttuuriministeriö haluaa lopettaa kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän kouluissa. Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä vahvistetaan. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja pitäisi opettaa jo päiväkodeissa ja esikoulussa.

Lopullinen tavoite on se, että jokainen lapsi ja nuori voi käydä koulua turvallisesti. Opetusministeri korostaa, että jokainen kiusaamistapaus on liikaa.

Myös kodilla on vastuu

Koulu ei voi toimia yksin kiusaamista vastaan. Kodin ja koulun täytyy toimia yhteistyössä.

Opetusministerin mukaan kiusaajalle ja kiusatulle pitää tarjota kaikki apu. Tärkein asia on, että koulun arjessa on läsnä paljon aikuisia. Tarkoituksena on lisätä ihmisten määrää, jotka voivat puuttua kiusaamiseen. Myös opettajien koulutusta aiotaan parantaa.

– Ongelmia ei ratkaista yhdellä keinolla. Koetamme löytää monia keinoja, joilla kiusaamista voidaan vähentää. Saramon mukaan kodeilla on tilanteessa iso rooli. Kyseessä on kotien ja yhteiskunnan yhteinen ongelma.

Kiusaamisella on monia muotoja

Kiusaamisella on uusia muotoja. Verkossa tapahtuvaa kiusaamista on vaikea havaita koulussa.

Kiusaamisesta on puhuttu tänä talvena paljon. Kolme teini-ikäistä poikaa tappoi 16-vuotiaan pojan Helsingin Koskelassa. Poikia epäillään murhasta. Surmansa saanutta 16-vuotiasta poikaa oli kiusattu pitkään.

Lähteet HS, Yle, MTV3

Kuuntele juttu

2 kommenttia artikkeliin ”Opetusministeri esitteli ohjelman kiusaamista vastaan”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste