Olkiluoto 3 myöhästyy lisää

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 24.11.2022

Olkiluodon uusi ydinvoimalaitos myöhästyy jälleen. Olkiluoto 3 alkaa tuottaa sähköä ehkä tammikuun lopussa.

Olkiluodon uusi ydinvoimalaitos eli Olkiluoto 3 on valmis. Ydinvoimalaitosta ei kuitenkaan saada käyttöön vielä joulukuussa. Olkiluoto 3 alkaa tuottaa sähköä aikaisintaan ensi vuoden tammikuussa. Aikaisemmin kerrottiin, että Olkiluoto 3 alkaa tuottaa sähköä vuoden 2022 aikana.

Uudesta ydinvoimalaitoksesta on löytynyt paljon vikoja, joita korjataan.

Olkiluoto 3 on erittäin tärkeä, koska energiasta on pulaa tänä talvena. Suomalaisten on säästettävä sähköä, jos ydinvoimalaa ei saada käyttöön talvella. Olkiluoto 3 tuottaa kymmenesosan kaikesta Suomen energiasta, kunhan ydinvoimalaitos saadaan käyttöön.

Olkiluoto 3 on Suomen viides ydinvoimala. Olkiluoto 3:n rakentaminen alkoi vuonna 2005. Ydinvoimalan oli tarkoitus olla valmis vuoteen 2009 mennessä. Rakentamisessa on ollut monia suuria ongelmia.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)