Olkiluodon uusi ydinvoimalaitos eli Olkiluoto 3 on valmis. Ydinvoimalaitosta ei kuitenkaan saada käyttöön vielä joulukuussa. Olkiluoto 3 alkaa tuottaa sähköä aikaisintaan ensi vuoden tammikuussa. Aikaisemmin kerrottiin, että Olkiluoto 3 alkaa tuottaa sähköä vuoden 2022 aikana.
Uudesta ydinvoimalaitoksesta on löytynyt paljon vikoja, joita korjataan.
Olkiluoto 3 on erittäin tärkeä, koska energiasta on pulaa tänä talvena. Suomalaisten on säästettävä sähköä, jos ydinvoimalaa ei saada käyttöön talvella. Olkiluoto 3 tuottaa kymmenesosan kaikesta Suomen energiasta, kunhan ydinvoimalaitos saadaan käyttöön.
Olkiluoto 3 on Suomen viides ydinvoimala. Olkiluoto 3:n rakentaminen alkoi vuonna 2005. Ydinvoimalan oli tarkoitus olla valmis vuoteen 2009 mennessä. Rakentamisessa on ollut monia suuria ongelmia.
