Olga Oinas-Panuma on uuden eduskunnan nuorin kansanedustaja. 23-vuotias Oinas-Panuma valittiin eduskuntaan Oulun vaalipiiristä. Hän on kotoisin Pudasjärveltä. Oinas-Panuma on keskustapuolueen jäsen. Hän on Pudasjärven kaupunginvaltuuston puheenjohtaja ja Pohjois-Pohjanmaan aluevaltuutettu. Oinas-Panuma työskenteli aiemmin toimittajana.
– Olen ajatellut aina niin, että teen asioille jotakin, enkä valita. Uskon, että asioihin voi oikeasti vaikuttaa, Oinas-Panuma sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa.
Eduskuntaan valittiin seitsemän alle 30-vuotiasta kansanedustajaa. Uuden eduskunnan keski-ikä on 47 vuotta. Kansanedustajista 92 on naisia ja 108 miehiä. Eduskuntaan valittiin 61 uutta kansanedustajaa. Kaikkiaan eduskunnassa on 200 kansanedustajaa.
Uusi eduskunta aloitti tiistaina.