Nuoret naiset hallituksen johdossa

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 18.12.2019

Suomen uusi hallitus aloitti työnteon viime viikolla. Hallitusta johtaa pääministeri Sanna Marin.

Suomen uusi hallitus on herättänyt paljon huomiota ulkomailla. Monet kansainväliset tiedotusvälineet julkaisivat uutisia hallituksesta, jota nuoret naiset johtavat. 34-vuotias Sanna Marin on Suomen kaikkien aikojen nuorin pääministeri. Hän on myös maailman nuorin pääministeri.

Myös kaikkien muiden hallituspuolueiden tärkeimmät ministerit ovat naisia. Uudessa hallituksessa on 12 naista ja seitsemän miestä.

Keskustapuolueen johdossa on Katri Kulmuni. 32-vuotias Kulmuni on valtiovarainministeri. Vasemmistoliittoa johtaa Li Andersson. Hän on 32-vuotias. Andersson on opetusministeri.

Vihreiden johdossa on Maria Ohisalo. Sisäministeri Ohisalo on 34-vuotias. Suomen ruotsalaista kansanpuoluetta johtaa 55-vuotias Anna-Maja Henriksson. Henriksson on oikeusministeri.

Postilakolla oli suuret vaikutukset

Entinen pääministeri Antti Rinne joutui eroamaan. Rinteen hallitus oli vallassa vain puoli vuotta. Hallituspuolue keskusta menetti luottamuksensa Rinteeseen. Syynä olivat epäselvyydet, jotka liittyivät postilakkoon. Rinne valittiin viime viikolla eduskunnan ensimmäiseksi varapuhemieheksi.

Postilakon seurauksena myös ministeri Sirpa Paatero joutui eroamaan. Paatero oli ministeri, joka vastasi Postista. Posti on yhtiö, jonka valtio omistaa. Paatero on nyt kuntaministeri.

Sanna Marin on nuori, mutta hänellä on pitkä kokemus politiikassa. Hän on SDP:n varapuheenjohtaja ja toimi Rinteen johtamassa hallituksessa liikenne- ja viestintäministerinä.

Marin valittiin eduskuntaan vuonna 2015. Sitä ennen hän vaikutti kotikaupunkinsa Tampereen kunnallispolitiikassa.

Lähteet HS, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)