Niinistön kannatus laskenut, Väyrysen noussut

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 24.01.2018

Presidenttiehdokkaiden kannatusluvuissa on tapahtunut muutoksia. Sauli Niinistön kannatus on laskenut. Paavo Väyrysen kannatus on taas noussut selvästi. Pekka Haaviston kannatus on pysynyt suunnilleen samana.

Presidentti Sauli Niinistön kannatus on laskenut selvästi viime joulukuuhun verrattuna. Niinistön kannatus oli Alma Median teettämän tutkimuksen mukaan tammikuun puolivälissä 58 prosenttia. Joulukuussa Niinistön kannatus oli vielä 70 prosenttia. Niinistön kannatus on kuitenkin edelleen niin suuri, että hänet voidaan valita jatkokaudelle suoraan ensimmäisellä kierroksella. Niinistö on kansanliikkeen ehdokas.

Toinen kansanliikkeen ehdokas, Paavo Väyrynen, on lisännyt eniten kannatustaan. Joulukuussa Väyrystä aikoi äänestää kaksi prosenttia äänioikeutetuista. Tammikuussa häntä aikoi äänestää seitsemän prosenttia.

Vihreiden Pekka Haavisto on edelleen kannatusluvuilla mitattuna toiseksi suosituin ehdokas. Haavistoa aikoo äänestää 14 prosenttia äänioikeutetuista. Perussuomalaisten Laura Huhtasaari sai kuuden prosentin kannatuksen.

Keskustan Matti Vanhanen sai viiden prosentin kannatuksen. SDP:n Tuula Haatainen ja Vasemmistoliiton Merja Kyllönen saivat neljä prosenttia ja RKP:n Nils Torvalds kaksi prosenttia.

Helsingin Sanomien vaalikyselyn mukaan Niinistö saa 68 prosenttia kaikista äänistä. Haaviston kannatus on 11 prosenttia ja Väyrysen kahdeksan prosenttia. Huhtasaari saa HS:n kyselyn mukaan neljä prosenttia äänistä, Vanhanen ja Kyllönen molemmat kolme prosenttia. Haatainen saa kaksi prosenttia ja Torvalds yhden prosentin kannatuksen.

Presidentinvaalien ennakkoäänestys oli ennätyksellisen vilkas. Yli 1,5 miljoonaa eli noin joka kolmas äänioikeutettu kävi äänestämässä ennakkoon.

Presidentinvaalin vaalipäivä eli äänestyspäivä on sunnuntaina 28. tammikuuta.

Lähteet US, HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)