Lähisuhdeväkivalta on Suomessa yleistä

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / Mika Kylmäniemi
Uutinen julkaistu: 04.05.2026

Lähisuhdeväkivalta on yleistä Suomessa. Viime vuonna 19 naista kuoli Suomessa väkivaltaan, jonka teki hänen kumppaninsa.

Tänä vuonna Suomessa on kuollut jo viisi naista lähisuhdeväkivaltaan. Lähisuhdeväkivalta on väkivaltaa, jonka tekee oma kumppani. Lähisuhdeväkivalta on Suomessa selvästi yleisempää kuin muissa Pohjoismaissa.

Lähisuhdeväkivalta kohdistuu Suomessa erityisesti naisiin. Suomessa joka kolmas nainen on kokenut väkivaltaa, jonka on tehnyt kumppani.

Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen sanoo, että väkivaltaiseen käytökseen pitää puuttua tehokkaammin. Hän vaatii nopeita ja tehokkaita keinoja, joilla väkivaltainen käytösmalli saadaan muutettua.

– Lähisuhdeväkivalta on ihmisoikeusongelma Suomessa. Näyttää siltä, että nämä tavat ovat juurtuneet Suomeen.

Lähisuhdeväkivalta aiheuttaa paljon kärsimystä ja tuskaa, apulaisoikeuskansleri sanoo.

Pääministeri Petteri Orpo lupasi naistenpäivän puheessaan, että asiaan puututaan. Orpon keinona on rangaistusten koventaminen. Hänen mukaansa rangaistuksia kovennetaan ja valvontaa lisätään.

Opetusministeri Anders Adlercreutz on erityisen huolissaan siitä, että lähisuhdeväkivalta on yleistä myös nuorilla.

– Melkein puolet 16–17-vuotiaista tytöistä on kokenut parisuhteessaan väkivaltaa. Lähisuhdeväkivalta ei ole yksityisasia, se on rakenteellinen ongelma Suomessa, hän sanoo. Rakenteellinen ongelma tarkoittaa esimerkiksi sitä, että apua ja tukea on vaikea saada.

Väkivalta voi olla henkistä, fyysistä tai seksuaalista. Hätätilanteessa voit soittaa hätänumeroon 112. Numeroon voi lähettää myös tekstiviestin. Tietoa ja apua netissä: nettiturvakoti.fi 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)