Naiset ja miehet asuvat eri alueilla

Teksti: Leealaura Leskelä
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.03.2014

Väestöliiton uusi selvitys kertoo, että Suomessa nuoret naiset ja miehet hakeutuvat asumaan eri alueille.

Naiset muuttavat usein asumaan kaupunkeihin. Miehet taas asuvat useammin maaseudulla. Väestöliiton tutkijoiden mukaan tämä vaikuttaa parisuhteiden solmimiseen ja perheiden perustamiseen.

Tutkijat hämmästyivät, miten paljon eri alueet Suomessa eroavat toisistaan naisten ja miesten määrissä. Naisvaltaisia alueita olivat etenkin yliopistokaupungit. Nuoret naiset muuttavat niihin opiskelemaan nopeammin kuin miehet. Kaupungeissa asuu paljon yksineläviä naisia.

Maaseutu taas on täynnä nuoria miehiä, joiden on vaikea löytää naisystävää. Nuoret miehet asuvat pidempään lapsuuden koti- seudullaan. Myös nuoret miehet muuttavat usein kaupunkiin opiskelemaan. Heidän muuttoaan hidastaa kuitenkin yleensä armeijan tai siviilipalveluksen suorittaminen. Väestöliiton tutkijat sanovat, että sukupuolten jakautuminen eri alueille voi vaikuttaa myös lapsettomuuden kasvuun. Lapsettomia nuoria aikuisia on entistä enemmän.

Asialle on kuitenkin vaikea tehdä mitään. – Jos opiskelu- ja työpaikkoja on tasaisesti kaikkialla Suomessa, se voi tasata epäsuhtaa, kertoo tutkija Anneli Miettinen Helsingin Sanomien haastattelussa.

Kuuntele juttu

Yksi kommentti artikkeliin ”Naiset ja miehet asuvat eri alueilla”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste