Nainen ja mies suunnittelivat iskua yliopistolle

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 03.06.2014

Nuori nainen ja nuori mies ovat syytteessä joukkomurhan suunnittelemisesta. Syytteen mukaan heidän oli tarkoitus iskeä Helsingin yliopistolle ja surmata 50 ihmistä.

Nainen ja mies eivät kuitenkaan toteuttaneet iskua. Poliisi sai vihjeen iskun suunnittelusta ja pidätti syytetyt maaliskuussa. Syyttäjän mukaan iskussa oli tarkoitus käyttää muun muassa aseita ja myrkkykaasua.

Syytetyt olivat tutustuneet toisiinsa internetissä ja alkaneet suunnitella iskua yhdessä. He valitsivat paikaksi yliopiston, sillä siellä on paljon menestyviä ihmisiä.

Syytetyt sanoivat oikeudessa, että he eivät todellisuudessa aikoneet toteuttaa suunnitelmaa. Iskun suunnitteleminen oli heidän mukaansa vain kuvittelua.

Vakavien rikosten valmistelu on Suomessa rikos. Oikeus voi tuomita syytetyt neljäksi vuodeksi vankeuteen henkirikoksen valmistelusta.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste