Turkiseläimiä sairastui lintuinfluenssaan

Teksti: Maria Österlund, lähteet sosiaali- ja terveysministeriö, Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Oyvind Zahl Arntzen
Uutinen julkaistu: 14.08.2023

Tänä kesänä suuri määrä lintuja on sairastunut ja kuollut lintuinfluenssavirukseen. Myös turkiseläimiä on sairastunut lintuinfluenssaan.

Turkiseläimet ovat sairastuneet lintuinfluenssaan Pohjanmaan turkistarhoilla.

Lintuinfluenssaa on esiintynyt jo pitkään. Tänä vuonna kuitenkin epätavallisen suuri määrä luonnonvaraisia lintuja on sairastunut ja kuollut virukseen. Euroopassa puhutaan lintujen joukkokuolemista. Esimerkiksi suuri määrä naurulokkeja on saanut lintuinfluenssan.

Suomessa huomattiin heinäkuussa, että myös monet turkiseläimet olivat sairastuneet. Ne olivat saaneet tartunnan samasta viruksesta, joka aiheuttaa lintuinfluenssaa linnuissa.

Kaikkiaan lintuinfluenssaa on todettu turkiseläimissä 24 turkistarhalla Pohjanmaalla. Viranomaiset ovat huolissaan siitä, että virus voi muuntua. Muuntunut virus voi tarttua helpommin ihmisiin. Siksi Suomen elintarvikevirasto päätti, että lintuinfluenssaa sairastavat turkiseläimet pitää lopettaa. Sairastuneita turkiseläimiä on useita kymmeniä tuhansia.

Lintuinfluenssavirus ei tartu helposti ihmiseen. Ihmiset eivät myöskään yleensä sairastu lintuinfluenssaan. Jos virus kuitenkin mutatoituu eli muuttuu, se voi levitä helpommin ja muuttua vaarallisemmaksi.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)