Muutoksia peruskouluun

Teksti: Maria Österlund, lähteet STT, HS, Yle
Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander
Uutinen julkaistu: 20.09.2023

Suomen hallitus ehdottaa
 muutoksia peruskouluun. Opetustunteja tulee lisää. Lisäksi panostetaan siihen, että oppilaat saavat hyvät perustaidot.

Peruskouluun kuuluu Suomessa ala-asteen luokat 1–6 ja yläasteen luokat 7–9. Aiemmin Suomi on menestynyt erinomaisesti kansainvälisessä Pisa-tutkimuksessa. Pisa-tutkimus mittaa koululaisten lukutaitoa sekä matematiikan ja luonnontieteiden osaamista.

Viime vuosina tutkimuksen tulokset ovat heikentyneet Suomessa. Useammilla oppilailla on ollut vaikeuksia lukemisessa, kirjoittamisessa ja matematiikassa. Nyt hallitus ehdottaa kouluihin 2–3 lisätuntia viikossa.

Hallitus aikoo osoittaa perusopetukseen 200 miljoonaa euroa lisää.

Opetusministeri Anna‑Maja Henriksson sanoo, että kaikkien oppilaiden pitäisi oppia lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan kunnolla. Nämä ovat perustaitoja, joita tarvitaan
jatko-opinnoissa ja
koko elämän ajan.

Hallitus haluaa myös antaa opettajille paremmat mahdollisuudet keskittyä opettamiseen.
 Opettajat joutuvat käyttämään osan työajastaan
muihin asioihin kuin opettamiseen.
 Opettajien pitää esimerkiksi kirjoittaa lomakkeita ja raportteja. Koulujen opetusryhmät ovat myös usein liian suuria.

Opettajat eivät ehdi auttaa kaikkia oppilaita tarpeeksi. Kouluihin tarvitaan myös
lisää erityisopettajia, kouluvalmentajia ja koulunkäynninohjaajia.

Kännyköistä keskustellaan

Monet ovat sitä mieltä, että kännykät häiritsevät kouluopetusta. Kännyköitä ei kuitenkaan voi kieltää lailla kouluissa.

Kouluissa on kuitenkin omia sääntöjä kännyköiden käyttöön. Joissakin kouluissa oppilaat antavat puhelimensa opettajalle koulupäivän ajaksi. Joissain kouluissa
oppilaat saavat käyttää kännykkää välitunnilla, mutta eivät tunneilla.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)