Peruskouluun kuuluu Suomessa ala-asteen luokat 1–6 ja yläasteen luokat 7–9. Aiemmin Suomi on menestynyt erinomaisesti kansainvälisessä Pisa-tutkimuksessa. Pisa-tutkimus mittaa koululaisten lukutaitoa sekä matematiikan ja luonnontieteiden osaamista.
Viime vuosina tutkimuksen tulokset ovat heikentyneet Suomessa. Useammilla oppilailla on ollut vaikeuksia lukemisessa, kirjoittamisessa ja matematiikassa. Nyt hallitus ehdottaa kouluihin 2–3 lisätuntia viikossa.
Hallitus aikoo osoittaa perusopetukseen 200 miljoonaa euroa lisää.
Opetusministeri Anna‑Maja Henriksson sanoo, että kaikkien oppilaiden pitäisi oppia lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan kunnolla. Nämä ovat perustaitoja, joita tarvitaan jatko-opinnoissa ja koko elämän ajan.
Hallitus haluaa myös antaa opettajille paremmat mahdollisuudet keskittyä opettamiseen. Opettajat joutuvat käyttämään osan työajastaan muihin asioihin kuin opettamiseen. Opettajien pitää esimerkiksi kirjoittaa lomakkeita ja raportteja. Koulujen opetusryhmät ovat myös usein liian suuria.
Opettajat eivät ehdi auttaa kaikkia oppilaita tarpeeksi. Kouluihin tarvitaan myös lisää erityisopettajia, kouluvalmentajia ja koulunkäynninohjaajia.
Kännyköistä keskustellaan
Monet ovat sitä mieltä, että kännykät häiritsevät kouluopetusta. Kännyköitä ei kuitenkaan voi kieltää lailla kouluissa.
Kouluissa on kuitenkin omia sääntöjä kännyköiden käyttöön. Joissakin kouluissa oppilaat antavat puhelimensa opettajalle koulupäivän ajaksi. Joissain kouluissa oppilaat saavat käyttää kännykkää välitunnilla, mutta eivät tunneilla.
