Move-testi saa jatkua

Teksti: Maria Österlund, lähteet HS, HBL, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 26.09.2018

Koulut saavat jatkaa Move-testin käyttöä. Opetushallitus sanoo, että Move-kuntotesti on turvallinen.

Pari viikkoa sitten poika sai sairauskohtauksen koulun liikuntatunnin Move-kuntotestissä Espoossa. Poika kuoli myöhemmin sairaalassa. Sen jälkeen monet koulut keskeyttivät Moven käytön.

Poika sai sairauskohtauksen, kun 8. luokan oppilaat juoksivat edestakaisin niin nopeasti kuin jaksoivat. Se oli osa Move-testiä. Testiin kuuluu myös erilaisia hyppyjä ja punnerruksia.

Tommi Vasankari on johtaja UKK-instituutissa. Hän on yksi Move-testin suunnittelijoista.

– Testin tekeminen on turvallista. Mutta on tärkeää, että oppilaat ovat terveitä, kun he tulevat testiin. Tässä asiassa opettajien pitää tehdä yhteistyötä kouluterveydenhuollon ja vanhempien kanssa, sanoo Vasankari.

Yksi kommentti artikkeliin ”Move-testi saa jatkua”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste