Suomessa viidennes broilerinlihasta sisältää bakteereja, joihin antibiootit eivät tehoa, kertoo Ylen uutiset. Sellainen liha ei ole ihmiselle vaarallista, jos liha kuumennetaan yli 75 asteeseen. Silloin bakteerit kuolevat.
Muualla Euroopassa ongelma on suurempi kuin Suomessa. EU-maissa yli puolet broilerin lihasta sisältää tällaisia bakteereja. Belgiassa kaikki broilerinliha on sellaista.
Ylen uutinen perustuu Efsan eli Euroopan elintarvikeviranomaisen selvitykseen.
Bakteerit tottuvat antibiootteihin
Bakteerit ovat pieniä eliöitä, jotka aiheuttavat erilaisia sairauksia. Antibiootit tappavat bakteereja.
Antibiootit keksittiin melkein sata vuotta sitten. Sen jälkeen niitä on käytetty liikaa monissa maissa. Bakteerit ovat oppineet puolustautumaan antibiootteja vastaan.
Tulevaisuudessa bakteerit voivat aiheuttaa yhä enemmän sairauksia, joihin antibiootiti eivät tehoa. Antibiootteja pitää siis käyttää vähemmän.
Lähde Yle
