Suomalaiset maksavat siitä, että he pääsevät lammaspaimeneksi. Tänä kesänä 83 onnekasta pääsee hoitamaan lampaita. Metsähallitus on tarjonnut lammaspaimenen paikkaa jo yhdeksänä vuonna peräkkäin. Tänä vuonna kiinnostus oli ennätyksellisen suuri.
Lampaat laiduntavat kesällä ympäri Suomen kansallispuistoissa ja suojelualueilla. Lampaat ovat tehokkaita laiduneläimiä, koska ne syövät ruohoa ja heinää hyvin tarkasti. Laiduntaminen pitää luonnollisen maiseman avoimena. Tänä vuonna Metsähallituksen lampaita ja paimenia näkyy Kolin, Isojärven ja Pyhä-Häkin kansallispuistoissa sekä Närängän luonnonmetsässä ja Hiidenmaan perinnetilalla.
Jokainen valituista paimentaa lampaita viikon. Paimenilla on käytössään vaatimattomat tilat. Tiloilla ei ole sähköä eikä aina juoksevaa vettäkään. Useimmat paimenista ovat yksinäisyyttä ja rauhaa arvostavia henkilöitä ja pariskuntia. Paimeniksi pääsi myös perheitä. Paimen maksaa viikosta 350–400 euroa.
– Hinta riippuu talosta. Hinta on kalliimpi, jos talossa on mukavuuksia, Metsähallituksen erikoissuunnittelija Eveliina Nygren sanoo.
Retkeilyyn jää aikaa
Paimenen työ on aika leppoisaa. Hän huolehtii lampaista, antaa nille vettä ja rapsuttelee niitä. Paimen myös vastaa siitä, että lauma on kasassa, eikä lampaita pääse omille teilleen.
– Jos jotain odottamatonta sattuu, voi soittaa apupuhelimeen.
Paimenen työ ei ole täysipäiväistä hommaa, joten retkeilyyn ja maisemien katseluun jää aikaa. Monet kutsuvat ystäviään kylään.
Säkyläläinen Anne Jaakkola on yksi tämän vuoden paimenista. Hän matkustaa viikoksi Kolille.
– Odotan innolla hiljaisuutta. Pääsen nauttimaan lomasta luonnon rauhassa. Toivon, että ehdin retkeillä jonkin verran kansallispuiston alueella, Jaakkola sanoo.
Eveliina Nygrenin mukaan useimmat paimenet ovat olleet tyytyväisiä erilaiseen lomaviikkoonsa.
– Tämä on tosi suosittua Monet ihmiset hakevat uudelleen paimeniksi. Mutta vaikka olisi kokemusta tästä työstä, ei saa minkäänlaista etumatkaa. Paimenet valitaan jatkossakin arvonnalla.
Lammaspaimeneksi voi hakea seuraavan kerran tammikuussa 2016.
Lisää tietoa Metsähallituksen nettiosoitteessa luontoon.fi.
