Minustako presidentti?

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 17.01.2018

Tuula Haatainen on sosialidemokraattisen puolueen ehdokas presidentiksi.

Miksi olet paras presidenttiehdokas?

‑ Minä haluan toimia maailman isojen ja tärkeiden asioiden ratkaisemiseksi. Ilmaston lämpenemisen pysäyttäminen on iso asia. Isoja asioita ovat myös ihmisten välisen tasa-arvon lisääminen sekä naisten ja lasten elämän parantaminen.

Miten aiot presidenttinä vaikuttaa siihen, että ketään ei kiusata työssä tai koulussa?

‑ Olen puhunut siitä, että minun Suomessani jokainen tuntee olevansa arvokas. Jokainen ihminen on arvokas. Tämä tarkoittaa sitä, että ketään ei saa kiusata koulussa tai työssä. Kiusaamiseen pitää puuttua. Ihmisten pitää oppia arvostamaan muita ihmisiä.

Miten aiot ottaa maahanmuuttajat huomioon, jos sinusta tulee presidentti?

‑ Haluan kehittää Suomea avoimena yhteiskuntana, jonne ihmiset muista maista ovat tervetulleita. Maahanmuuttajan pitää kokea, että hän on tervetullut. Lisäksi hänelle pitää antaa vinkkejä ja kertoa Suomesta. Siten hän tuntee olonsa kotoisaksi.

Mitä aiot presidenttinä tehdä, että suomalaisten lukutaito pysyy hyvänä?

‑ Peruskoulussa tulisi kiinnittää huomiota siihen, että kaikkien lukutaito kehittyy. Kaikkia suomalaisia täytyy kannustaa lukemisen harrastamiseen. Suomen kirjastot ovat tärkeitä paikkoja, joissa voi tukea kaikkien suomalaisten lukuharrastusta.

Tuleeko Suomen presidentille selkokieliset nettisivut, jos sinusta tulee presidentti?

‑ Kyllä tulee, kaikkien kansalaisten tulee saada tietoa presidentin työstä.

2 kommenttia artikkeliin ”Minustako presidentti?”

  1. moi kävin äänestämäs sinua musta kun näin sinut sillon 12 tammikuuta ja tarjosti karkkin ja legmarin jossa teksti t jarkko rissannen

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)