Poliisi on ottanut kiinni tekijät. Tekijöiden mukaan syy on se, että he haluavat Suomelta parempaa ilmastopolitiikkaa. Mielenosoittajien mukaan suomalainen Neova nostaa Ruotsissa turvetta ja pilaa ilmastoa. Neova on suomalainen valtionyhtiö.
Poliisi tutkii mielenosoittajien tekoa törkeänä vahingontekona.
Monet kansanedustajat ottivat kantaa Eduskuntatalon töhrimiseen. Useimpien kansanedustajien mielestä mielenosoituksen tekotapa oli väärä.
Pääministeri Petteri Orpo sanoi keskiviikkona, että tekoa ei voi ymmärtää. Orpon mukaan kyseessä on ilkivalta. Myös vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson ja SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen tuomitsivat teon.
Eduskunnan hallintojohtaja Pertti Rauhio sanoi keskiviikkona, että pylväät on saatu puhdistettua lähes kokonaan.
