Miehiä putoaa työelämästä

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 01.03.2017

Suomessa on jo 80 000 miestä, jotka eivät tee eivätkä hae töitä. Elinkeinoelämän valtuuskunnan selvityksessä heitä kutsutaan ”kadonneiksi miehiksi”.

Selvityksessä löydettiin 50 000 miestä, jotka eivät tee töitä, eivät opiskele eivätkä ole eläkkeellä. Lisäksi ”kadonneisiin miehiin” kuuluu 30 000 miestä, jotka ovat vaikeasti työllistyviä.

Näitä miehiä on eniten Itä- ja Pohjois-Suomessa. Siellä teollisuuden työpaikat ovat vähentyneet. Työntekijät eivät löydä uusia töitä, koska heillä on liian vähän koulutusta.

Työttömyydellä on monia seurauksia. Työtön mies ei ole houkutteleva kumppani koulutetulle naiselle, arvelee sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo. Hiilamo on yksi selvityksen kirjoittajista.

Teksti Lähteet STT, Yle, MTV

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)