Merikapteeni tekee hyvää

Teksti: Matti Välimäki
Kuva: Meriaura
Uutinen julkaistu: 03.04.2025

Merikapteeni Jussi Mälkiä johtaa Meriaura-yritystä ja työskentelee ympäristön puolesta. Nuorena hän osallistui ympäristöjärjestö Greenpeacen toimintaan.

Miten työurasi alkoi?

– Lähdin merille, kun olin 16. Siihen aikaan sai nopeasti ammatin, kun ryhtyi merimieheksi. Seilasin pitkään öljytankkereilla, sen jälkeen opiskelin merikapteeniksi.

Miten kiinnostuit ympäristöstä?

– Olen aina ajatellut, että ympäristöä pitää suojella. Luontoa ei saa saastuttaa, eikä luonnonvaroja tuhlata. Ihmisten täytyy toimia reilusti ympäristöä ja muita ihmisiä kohtaan.

–Öljytankkereilla näin, kuinka öljyä päätyi mereen. Kun ympäristöjärjestö Greenpeace etsi merenkulkualan ammattilaisia, menin töihin Greenpeacen laivoille.

Mitä kaikkea teit Greenpeacella?

– Olin mukana monissa kampanjoissa ympäri maailmaa. Kävimme esimerkiksi Etelämantereella, kun Greenpeacen tutkimusasema lopetti toimintansa ja tavarat piti hakea pois.

– Kävimme myös Uudessa-Seelannissa kertomassa otsonikadon vaaroista. Ilmakehän otsonikerros suojelee maapalloa auringon haitalliselta UV-säteilyltä. Otsonikerrosta heikentävät kemikaalit, joita ihmiset käyttävät.

Auttoiko Greenpeacen kampanja otsonikerroksen suojelussa?

– Greenpeace vaikutti siihen, että haitallisten kemikaalien käyttö kiellettiin.

– Ympäristöjärjestöt ovat saaneet ihmiset ymmärtämään, että ympäristöä on tärkeä suojella.

Miten sinusta tuli laivojen omistaja?

– Ostin ensin vanhan hinaajan, jolla autoin Greenpeacen Estelle-purjelaivaa. Estelle kunnostettiin, ja sillä kuljetettiin avustustarvikkeita Euroopasta Afrikkaan.

– Paluumatkalla Estelle-laivan kyydissä kuljetettiin Reilun kaupan tuotteita. Laiva toi Eurooppaan esimerkiksi hedelmiä.

’– Afrikkalaiset maanviljelijät saivat tuotteistaan kunnollisen korvauksen. Mielestäni kaupan pitää olla oikeudenmukaista.

Nykyisin johdat Meriaura-yritystä, jolla on 17 laivaa. Mitä Meriaura tekee?

– Meriauran laivat kuljettavat esimerkiksi puuhaketta ja lasia. Lasi on kerätty Suomesta ja siitä valmistetaan ulkomailla uutta lasia. Se säästää luontoa.

– Kuljetamme myös suuria tuulivoimaloiden osia Pohjanmerelle. Tuulivoimalat tuottavat sähköä ympäristöystävällisesti. Tällä hetkellä rakennetaan paljon uusia tuulivoimaloita merellä ja maalla. Meriauran laivoista osa on omia ja osa on vuokrattu.

Kulkevatko Meriauran laivat ympäristöystävällisesti?

– Kyllä, käytämme biopolttoöljyä, joka on valmistettu jätteistä. Huolehdimme myös tarkkaan esimerkiksi laivojen jätevesistä.

Oletko työskennellyt myös maalla?

– Olen mukana yhtiössä, joka valmistaa aurinkopaneeleja ja aurinkokeräimiä. Aurinkokeräin on laite, jossa vettä lämmitetään kätevästi auringon avulla.

– Olen lisäksi hankkeessa, joka tutkii, miten kaloja voidaan kasvattaa säiliöissä maalla. Kalojen ruoka rehevöittää vesiä, kun kaloja kasvatetaan meressä.

– Olen mukana hankkeissa myös Namibiassa. Namibiassa kehitämme maataloudesta mahdollisimman ympäristöystävällistä.

Miten ehdit tehdä tämän kaiken?

– Minua innostaa se, että joku asia ei meinaa onnistua. Alan pohtia asiaa ja teen niin paljon töitä, että se lopulta onnistuu.

– En myöskään ole kovin taitava sosiaalisissa tilanteissa. Kun kiinnostun jostakin, niin uppoudun siihen täysillä.

Olet myös majoittanut ukrainalaisia pakolaisia kotiisi. Miten tämä alkoi?

– Majoitimme ukrainalaisia, jotka olivat töissä Meriaurassa. Mielestäni se oli oikein tehty.

– Pakolaisten tilanne koskettaa minua, koska sukuni joutui lähtemään Karjalasta. Sukulaiseni olivat siis Karjalan evakkoja, jotka pakenivat Neuvostoliiton sotilaita. Sukuni menetti silloin kaiken omaisuutensa.

– Isoisäni ja hänen isänsä olivat liikemiehiä. Vanhempani olivat sosiaalialalla. Isäni oli esimerkiksi kehitysvammaisten ihmisten laitoksen johtajana.

Saadaanko ympäristöongelmat ratkaistua?

– Tilanne näyttää huonolta. Viime aikoina minua ovat huolestuttaneet erityisesti sodat. Ne ovat suuria murhenäytelmiä. Sotien takia myös ympäristöongelmien ratkaiseminen viivästyy.

– Toivoa on kuitenkin aina. Suomessa esimerkiksi tehtaat eivät saastuta enää yhtä paljon kuin nuoruudessani. Ne ovat kehittäneet omaa toimintaansa.

– Hyvä esimerkki on otsonikato. Ongelmien ratkaiseminen todistaa, että ihmiset voivat ratkaista vaikeitakin asioita, jos he vain yhdistävät voimansa

Kuka?

Nimi: Jussi Mälkiä

Ikä: 62 Asuinpaikka: Naantali

Perhe: puoliso ja neljä lasta

Harrastukset: Kirjat. – Kuuntelen mielelläni äänikirjoja, kun puuhastelen. Viime ajat olen siivonnut vanhaa teollisuushallia ja lajittelut metalleja, muoveja, puuta ja pahveja kierrätykseen. Se on hauskaa hommaa.

Lempiruoka: Ruoka, joka on valmistettu edellisen päivän ylijääneestä ruuasta. Syön pääasiassa kasvisruokaa.

Tärkeintä elämässä: Vastuullisuus ympäristöä ja muita ihmisiä kohtaan.

Yksi kommentti artikkeliin ”Merikapteeni tekee hyvää”

  1. Olet hyvän tason liikemies ja yrittäjä! Suomi tarvitsee sinua ja sinunlaisia toimijoita🙏🙋‍♂️

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)