Maskisuositus on loppunut

Teksti: Betty Marschan, lähteet THL, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.04.2022

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL kertoi viime viikolla, että yleinen maskisuositus loppuu. Ihmiset voivat kuitenkin edelleen käyttää maskia, jos he haluavat.

Maskisuositusta ei enää ole. THL ilmoitti suosituksen muutoksesta viime viikolla.

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenneyhtiö HSL ja VR luopuivat maskien käytön suosituksesta. Helsingin seudun linja-autoissa, raitiovaunuissa ja metrossa voi matkustaa ilman maskia. VR sanoo, että matkustajien ei enää tarvitse käyttää maskia junissa. Lentoyhtiö Finnair ei enää vaadi, että matkustajat käyttävät maskia lentokoneessa.

THL sanoo, että enää ei ole perusteita pitää voimassa yleistä maskisuositusta. Koronatartuntojen määrä vähenee Suomessa. Myös koronapotilaiden tehohoidon määrä on vähentynyt. Koronarokotukset antavat hyvän suojan tautia vastaan. Riskiryhmiin kuuluville ja rokottamattomille ihmisille suositellaan edelleen maskin käyttöä.

THL kehottaa edelleen käyttämään maskia, mikäli epäilee koronatartuntaa. Riskiryhmään kuuluvien henkilöiden kannattaa käyttää maskia julkisilla paikoilla ja tilaisuuksissa, joissa on paljon ihmisiä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste